Sankcja kredytu darmowego a odpowiedzialność kredytodawcy
Sankcja kredytu darmowego a odpowiedzialność kredytodawcy
Jak banki odpowiadają za naruszenia w umowach kredytowych? Istnieją sankcje za niedopełnienie obowiązków kredytowych, a jedną z nich jest właśnie sankcja kredytu darmowego Lublin. Sankcja kredytu darmowego i odpowiedzialność banku są ze sobą związane. Odpowiedzialność instytucji finansowych nie jest pozorna i wiele osób skorzystało z sankcji kredytu darmowego, spłacając tym samym kredyt bez odsetek i innych dodatkowych kosztów.
Jakie konsekwencje ponosi kredytodawca w przypadku sankcji kredytu darmowego?
W przypadku skorzystania z sankcji kredytu darmowego konsekwencje dla kredytodawcy dotkliwe. Kredytobiorca otrzymuje bowiem darmowy kredyt! Co to dokładnie oznacza? Dla kredytobiorcy – oszczędności, a dla banku – straty. Dzięki sankcji konsument spłaca jedynie pożyczony kapitał. Nie musi płacić odsetek, prowizji czy innych dodatkowych opłaty. Obniżony zatem zostaje całkowity koszt kredytu.
Odpowiedzialność banków za naruszenia umów kredytowych, a konkretniej nawet tworzenie umów niezgodnych z przepisami prawa jest jak najbardziej realna. Niestety naruszenie praw konsumentów przez banki nie jest wcale rzadkością.
Czy sankcja kredytu darmowego oznacza odpowiedzialność banku za błędy?
Tak, sankcja kredytu darmowego oznacza, że bank musi odpowiedzieć za swój błąd. Sankcja ta nie ma charakteru odszkodowawczego, lecz polega na pozbawieniu banku prawa do pobierania jakichkolwiek kosztów związanych z kredytem, takich jak odsetki, prowizje czy inne opłaty, jeśli nie spełnił określonych prawem obowiązków informacyjnych lub formalnych. Konsekwencje prawne sankcji kredytu darmowego dla kredytodawców (banku) wiążą się ze stratą. I słusznie, bowiem sankcja ma pełnić skutek odstraszający przed kolejnymi naruszeniami.
Jakie są obowiązki banków wobec konsumentów?
Banki mają szereg obowiązków wobec konsumentów, wynikających z przepisów prawa, w tym prawa bankowego czy ustawy o kredycie konsumenckim. Obowiązki kredytodawcy wobec konsumenta to między innymi zapewnienie ochrony danych osobowych, zawarcie prawa do odstąpienia od umowy, zapewnienie możliwości wcześniej spłaty, ocena zdolności kredytowej przed zaciągnięciem kredytu. Jednym jednak z podstawowych obowiązków banku jest obowiązek informacyjny.
Obowiązek informacyjny - polega na zapewnieniu konsumentom pełnych, jasnych i rzetelnych informacji na każdym etapie, zarówno przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy, jak i po. Bank powinien unaocznić w sposób przejrzysty wszystkie ryzyka wiążące się z danym produktem finansowym (np. ryzyko zmiennego oprocentowania), tak aby konsument mógł podjąć świadomą decyzję.
Przepisy przewidują sankcje dla banków za nieuczciwe praktyki kredytowe, a jedną z nich jest właśnie sankcja kredytu darmowego.
Jakie działania mogą podjąć konsumenci przeciw kredytodawcom?
Przede wszystkim kredytobiorcy powinni przekazać swoją umowę kredytu do analizy prawnej. Doświadczona kancelaria prawna, po zweryfikowaniu zapisów umowy kredytu wskaże czy jest podstawa do dochodzenia roszczeń od banku. Jeżeli umowa zawiera wady, które umożliwiają konsumentowi skorzystanie z sankcji kredytu darmowego, to należy złożyć do banku oświadczenie o skorzystaniu z tej sankcji i je uzasadnić.
Samo złożenie przez konsumenta oświadczenia nie oznacza, że automatycznie bank zwróci nam pieniądze. Bank dokonuje swojej analizy umowy i zdarza się, że nie podziela on stanowiska konsumenta. Nic jednak straconego, bowiem kredytobiorca może złożyć do sądu pozew przeciwko bankowi. Tak też najczęściej się dzieje. Nasza kancelaria może pochwalić się licznymi prawomocnymi wyrokami, dzięki którym sąd zasądził na rzecz kredytobiorców zwrot kosztów kredytu, czyli odsetek i prowizji zapłaconych na rzecz banku. Obsługujemy klientów z całej Polski. Jeżeli interesuje Cię - sankcja kredytu darmowego, zachęcamy do kontaktu.